Nezávislá umělecká platforma ME-SA přichází s novinkou Bodies in Progress (Extended). Jedná se o pokračování úspěšného projektu Bodies in Progress Martiny Hajdyla Lacové, oceněného cenou Thálie. Tento jedinečný koncept propojuje tanec, performativní umění a otevřený dialog s vlastním tělem v průběhu těhotenství. Jedenáct performerek v pokročilém stádiu gravidity vystoupí 7. dubna od 19 hodin ve Venuši ve Švehlovce v rámci festivalu Venušiny dny. Představení bude jednorázovým neopakovatelným zážitkem, jeho uvedení bude tedy premiérou i derniérou zároveň.
Choreografkou a iniciátorkou je Martina Hajdyla Lacová, která loni vystupovala mezi 22. a 38. týdnem těhotenství a získala za Bodies in Progress cenu Thálie v kategorii Alternativní divadlo. Sólo, které tančila během vlastního těhotenství, a v němž se s každou reprízou blížila porodu, jí bylo inspirací v mnoha směrech. „Jako člověk, který svou tvorbu zakládá na tělesnosti, jsem během prvních dvou těhotenství procházela obdobími pochybností a nejistoty z neustálých fyziologických proměn. Schovávat své tělo mi připadalo přirozené. Až třetí těhotenství – tím, že neplánovaně zasáhlo do mých plánů – mi poskytlo příležitost proměnit očekávanou stopku v něco živého a tvořivého,” říká choreografka a tanečnice Martina Hajdyla Lacová.
V další části svého projektu se Hajdyla zaměřuje na výpovědi i dalších tanečnic, umělkyň a performerek. Na jevišti se setká skupina žen, které se právě nacházejí ve 2. či 3. trimestru těhotenství. Skrze pohyb prozkoumají své proměňující se tělo, jeho sílu i zranitelnost. Co znamená být tanečnicí a zároveň těhotnou ženou? Jak může být těhotenství nejen soukromou zkušeností, ale i sdíleným uměleckým zážitkem?
„Těhotenství mění tělo i mysl, ale zároveň staví ženu do paradoxní situace – jsme oslavované a chráněné, ale zároveň naše autonomie ustupuje do pozadí. Tento projekt je nejen uměleckou performancí, ale i výzvou k veřejnému dialogu o tom, jak společnost vnímá mateřství,” říká o Bodies in Progress (Extended) dramaturgyně Maja Hriešik.
Projekt reflektuje nejen individuální zkušenosti performerek, ale i širší společenské otázky spojené s těhotenstvím a vnímáním ženského těla. Otevírá témata očekávání, transformace, ale i tlaku společnosti na mateřství a umělecký výkon.
Performance se koná v rámci festivalu Venušiny dny. A je také součástí Bazaar festivalu, kdy 28. března od 18 hodin umožní nahlédnout do příprav v rámci formátu sdílení odvážné praxe. Celý proces tvorby i samotnou performance bude natáčet dvojice slovenských filmových dokumentaristů Jana Bučka Kovalčiková a Michal Fulier za účelem vzniku audiovizuálního díla pojednávajícího o tématu těhotenství.
Kurátorský tým:
Tvorba a performance:
Karolína Maštalířová, Tereza Svobodová, Claire F. Crescini, Michaela Stará, Lenka Gregarová, Dana Pala, Anežka Kalivodová, Narumi Saso, Tereza Richtrová, Ivana Atanasova a Zuzana Sceránková
Kurátorský tým:
Martina Hajdyla Lacová – koncept a choreografie
Alexandra Cihanská Machová – hudební dramaturgie
Lucie Kašiarová – dramaturgie a performerský coaching
Natálie Rajnišová – kostýmní a vizuální spolupráce
Maja Hriešik – dramaturgická spolupráce
Jiří Hajdyla – kreativní producent a režijní spolupráce
Světelný design: Judita Mejstříková
Produkce: Adéla Lipavská / ME-SA
Manažer sociálních sítí: Alice Krajčírová
Marketing: Magdaléna Novotná
Finanční manažerka: Daniela Řeháková
ME-SA
Nezávislá taneční skupina ME-SA vznikla v roce 2008. Funguje jako otevřená platforma, která kombinuje autorské projekty se zvaním hostujících choreografů jak z československé, tak mezinárodní taneční scény. Vytváří prostor pro vznik nezávislých uměleckých projektů s důrazem na expresivitu těla a s cílem podněcovat zvědavost o abstraktní pohybové formy. Zárukou této vize je tanečnice, tvůrkyně a umělecká garantka Martina Hajdyla Lacová a kreativní producent a režisér Jiří Hajdyla. V roce 2013 se ME-SA poprvé dostala na seznam tzv. Priority Companies sítě Aerowaves, a to díky projektu Much More Than Nothing choreografického dua Peter Šavel/Stano Dobák. Soubor třikrát získal nominaci na Taneční inscenaci roku. V roce 2015 získala Martina Hajdyla Lacová, jedna ze zakladatelek ME-SA, ocenění Tanečnice roku za svůj výkon v představení SuperNaturals, dalším projektu souboru, který je na prestižním seznamu Aerowaves, tentokrát pro rok 2015. Za výkon v sólovém představení L – One of the Seven byla Martina Hajdyla Lacová nominována na Cenu Thálie 2016. V roce 2023 získala cenu Českých center za výkon v představení SOFT SPOT a v roce 2024 Cenu Thálie v kategorii Alternativní divadlo za výkon v představení Bodies in Progress.
Vstupenky: zde
Facebooková událost: zde
Foto: Kamil Hauptmann, Arnaud Beelen, Veronika Čechmánková
Magdaléna Novotná
pro Taneční magazín