Osmý ročník mezinárodního Divadelního festivalu Kutná Hora proběhne od 8. do 10. září 2022. Jako každý rok nabídne přehlídku vybraných nezávislých divadelních souborů a performerů z České republiky a v letošním roce představí zahraniční umělce ze Slovenska, Slovinska, Německa, Ukrajiny a Ruska. Většina festivalového programu proběhne v prostoru Pivovaru Sedlec, ale program pro děti bude už tradičně umístěn do centra Kutné Hory, na Palackého náměstí.
Festival zahájí 8. 9. v 19:30 světová premiéra výtvarně-zvukové site specific inscenace Ó, která je připravovaná přímo pro festival spolkem Špatné divadlo. Po premiéře zahrají WWW NEUROBEAT, kapela slučující postupy hiphopu, industriálu, elektroniky a volné skladby.
„Letos se v centru pozornosti festivalu ocitá člověk a otázka zodpovědnosti za jeho činy. Člověk jako strůjce války, ale i její největší oběť,“ říká kurátorka festivalu Ewa Zembok.
Z českých souborů budou moci diváci vidět například pražské Divadlo X10 s inscenací Úspěch. Inscenace mapuje vzestup nacismu, tendence doby a konkrétní lidské motivace, které vyústily v tragédii druhé světové války. Divadelní experimentátor Jan Mocek představí performance Present: Perfect, pohybující se na hranici divadla a vizuálního umění a zkoumající zodpovědnost člověka. Mockovy projekty kombinují prvky popkultury, politiky a dokumentu a zaměřují se na současná témata.
Ze Slovenska přijede nezávislé divadelní seskupení Odivo s loutkovou multimediální performancí Svetlonos. Inscenace se zaměřuje na existenci světla a tmy nejen ve světě, ale hlavně v nás samotných a hledá tak samotné jádro zla. Nejznámější slovinské nezávislé divadlo Glej přiveze dvě inscenace. První s názvem Under construction je generační výpovědí o společenství, čase, městě, idejích a převzetí zodpovědnosti za budoucnost. Druhá inscenace vytvořená v koprodukci s mariborským divadlem Moment nese název How did we get here. Storytelling dvou herců pojednává o tom, co v nás zanechává válka.
Válkou se zabývají i ruští performeři. Janis Povilaitis se ve svém projektu s názvem Dobrodružství zbloudilého vojáka neboli já jsem jen vykonával rozkazy vyrovnává s dopady války na člověka, který se ocitá ve válce, ve které se ocitnout nechtěl. Feministické protiválečné představení Russian Book of Dead absolventky Vyrypajevovy školy Ingy Antarktingy je generační výpovědí ruských disidentských třicátníků, je vyjádřením vzdoru proti válce a zkoumá její dopady na jednotlivce.
Festival nabízí i bohatý doprovodný program ve formě přednášek, debat a promítání, a je zároveň důležitou platformou pro setkávání profesionálů z oboru nezávislých scénických umění.
Barbora Koláčková
pro Tanečnímagazín