V polském akademickém prostředí nepředstavuje cirkus, jako takový, etablovaný předmět studia. Navzdory významu této umělecké disciplíny pro středoevropskou kulturní historii je tam cirkus obvykle předmětem okrajového bádání.
Nejčastěji bývá na polské akademické půdě cirkus zmiňován v rámci teorie populární kultury, divadelních studií či antropologie scénického umění. Tato konference si proto klade za cíl zaměřit se na témata, spojená výlučně s fenoménem cirkusu. Kupříkladu historií a významem cirkusu ve střední a východní Evropě, analýzou cirkusového jazyka, vztahem cirkusu k filmu, tanci a sportu, analýzou cirkusového publika a další problematikou.
Konference se má uskutečnit od 6.do 8. května 2020 v Divadelním ústavu Zbigniewa Raszewského ve Varšavě.
Témata konference:
Cirkus: archaičnost dnes a proto-modernita při narození moderny
Cirkus v perspektivě mediální archeologie
Nepsaná historie cirkusu ve střední a východní Evropě
Cirkusová mikrohistorie, místní příběhy, osobní příběhy
Cirkusová institucionalizace, sociální cirkusová historie
Filozofické cirkusové úvahy, cirkusová metafora v jazyce filozofů
Cirkusové jazyky a formy (prostor, hudba, obraz)
Úspěchy vědy a techniky v cirkusu, cirkus a myšlenka pokroku
Cirkusová divadelnost – cirkus v divadle
Cirkus při narození filmu, současný tanec,cirkusový kabaret a sport
Cirkus jako archiv motivů a citátů pro literaturu, divadlo, výtvarné umění, film, komiks, reklama atd.
Cirkusové náboženské kořeny, cirkus a rituál
Politické ideologie v cirkusové aréně: cirkus a národní myšlenka, koloniální dobytí, fašismus, cirkus v období komunismu.
Counterkultura a nový cirkus, cirkus jako kritické umění.
Cirkus jako prostor nostalgie, přestupků, panoptiky
TANEČNÍ MAGAZÍN