Druhá polovina října bude v Jihočeském divadle ve znamení činoherních novinek. Na své si přijdou diváci komedií i milovnici milostných románů.
Na hlavní scéně Jihočeského divadla bude mít 25. října českou premiéru komedie úspěšného současného chorvatského dramatika Mira Gavrana Bačkorové v režii Jany Kališové.
Miro Gavran patří mezi nejhranější chorvatské dramatiky v zahraničí. Je jediným žijícím dramatikem v Evropě, kterému je věnován festival – slovenský a český Gavranfest. Jeho díla byla přeložena do více než třiceti jazyků. Získal přes dvacet divadelních a literárních cen. V roce 2003 obdržel ocenění European Circle za výjimečný pří ;nos šíření evropských hodnot na poli kultury.
Sám o sobě říká: „Jsem šťastný, že stojím pevně oběma nohama na zemi. Lidé, kteří si myslí, že jsou hodni svých talentů, si neuvědomují, že talent je dar od Boha, se kterým musíme nakládat něžně a odpovědně. Jako dítě vesnických učitelů jsem se naučil být pokorný a se stejným klidem přijímat úspěchy i neúspěchy. Naučil jsem se, že v tomto světě nejsme sami pro sebe, ale kvůli druhým, naučil jsem se sloužit svým čtenářům a divákům, a také vděčnosti Bohu, který mi tak často dává inspiraci k vyprávění příběhů, které si opravdu užívám.”
Komedie Bačkorové je netradičním milostným čtyřúhelníkem bohatým na zápletky, které přináší skvělé herecké příležitosti. V titulních rolích se představí oblíbení herci Jihočeského divadla Tomáš Drápela, Martin Hruška, Věra Hlaváčková a Dana Verzichová. Scénu navrhl Karel Čapek, kostýmy Kristina Matre Křížová.
Miro Gavran nám prozradil: „Ve své komedii Bačkorové píšu o dominantních ženách a submisivních mužích, podobně jako v některých mých dalších komediích, jako jsou Muž mé ženy nebo Smích zakázán. Ve dvacátém století, zvlášť v jeho druhé polovině došlo trochu k tomu, že si muži a ženy vyměnili své úlohy, své pozice, takže máme často výrazně dominantní ženy…, ale jelikož i při té společenské změně zůstaly ženy velmi emotivní, je to pro mě ideální příležitost pro napsání komedie. V minulých letech jsem hodně cesto val a můžu říct, že ta proměna vztahů mezi muži a ženami je už patrná i v některých donedávna patriarchálních společnostech. Chorvati nejsou výjimkou, ženy se stále více uplatňují ve vysoké politice, na řídících a manažerských postech. Možná proto měla tato komedie úspěch v tolika zemích, protože diváci a divačky se v tom příběhu poznávají a mají příležitost se zasmát sami sobě. Jsem šťastný, že se Jihočeské divadlo jako první v Čechách rozhodlo uvést tuto komedii, která je mi zvlášť milá.”
Pro Studiovou scénu Na Půdě připravuje činohra v režii Martiny Schlegelové adaptaci rakouského bestselleru Daniela Glattauera Dobrý proti severáku. Tento milostný román v e-mailech si získal zástupy fanoušků, stejně úspěšná je i jeho divadelní verze. V Jihočeském divadle uvedeme tento bestseller v premiéře 18. října.
Danielu Glattauerovi přinesl tento román nominaci na Německou knižní cenu (2006). Dramatizace románu se v současnosti hraje ve více než čtyřiceti divadlech.
Nina Berendonk s Danielem Glattauerem v Süddeutsche Zeitung, 17. května 2010
Jak jste přišel na to vyprávět milostný román jen pomocí emailů? Nebál jste se, že vám budou předhazovat, že jste dal jen módní nátěr starému dobrému románu v dopisech?
Ne, strach jsem neměl, neboť jsem byl naivní. Na román v dopisech, ať již starý či nový, jsem nemyslel ani jednu vteřinu. Teprve následně mi kritici stále dokola připomínali školní četbu, např. „Werthera”. O to, zda jsou již nějaké e-mailové romány ze současnosti, jsem se nestaral. Nejdřív jsem si vyzkoušel, zda může milostný příběh začít virtuálně. A pak už jsem se od té formy nedokázal odloučit – dokonce i po dokončení knihy „Dobrý proti severáku”. Muselo tedy následovat i její pokračování „Každá sedmá vlna”.
V rolích Emmi a Lea, kteří se do sebe vášnivě zamilují díky jednomu chybně odeslanému emailu,se v Jihočeském divadle představí Pavel Oubram, držitel loňské Jihočeské Thálie a hostující Helena Dvořáková, dlouholetá profilová herečka pražského Divadla v Dlouhé. V roli Bernarda ze záznamu se představí Martin Myšička. Scénu navrhla Anna Brotánková, kostýmy Aneta Grňákov, hudbu složil Filip Veret.
Mgr. Lenka Cimlová Ostrá
pro TANEČNÍ MAGAZÍN