Ceny Česká divadelní DNA jsou udíleny ve dvouleté periodě. V letošní sudý rok byly tedy předávány – od roku 2012 – již počtvrté. Tyto ceny Česká divadelní DNA jsou nejen výrazem úcty za mimořádný přínos v divadelně performační oblasti, ale rovněž splacení dluhu, osobnostem i projektům, které si zaslouží pozornost nejen divadelní obce.
Vpravdě netradičně konferenciéry uchopeným večerem provázelo ve středu 21. února na scéně La Fabriky sehrané duo z Ufftenživot – Sára Arnstein a Jiří Šimek. Tedy, zejména Ufftenživot. Nejen ti za přítomnosti iniciátorů akce, kulturní neziskovkové organizace Nová síť v čele s Adrianou Světlíkovou, Petrem Polou a Dagmar Kantorkovou, předali ceny osobnostem i projektům věnujícím se rozvoji a popularizaci nového, netradičního divadla, respektive za organizátorský či dramaturgický počin na divadelním poli. To vše samozřejmě za asistence významných osobností společenského, odborného i mediálního světa.
Ředitelka festivalu Malá inventura a manažérka Nové sítě Adriana Světlíková.
Letošními laureáty v jednotlivých kategoriích jsou byli vyhodnoceni:Třikrát v kategorii za výjimečný počin na poli nového divadla: 1) BLACK BLACK WOODS, 2) OPEN AIR PROGRAM, 3) VENUŠE VE ŠVEHLOVCE.
Cena za mimořádný dlouhodobý přínos, rozvoj a podporu nového divadla:
HANDA GOTE RESEARCH DEVELOPMENT
Cena za mimořádnou podporu a prezentaci českého nového divadla:
LUKÁŠ PŘIBYL – České centrum Tel Aviv.
Jak již jsem v úvodu předeslal, akci moderovali Jiří Šimek a Sára Arnstein. Tedy, známá dvojice z týmu minidivadla Ufftenživot, o nemž TANEČNÍ MAGAZÍN popsal spoustu papíru. Protentokrát však byla rozšířena ještě o Johanmu Schmidtmajerovou (jinak také sestru herečky a akrobatky Anny) a Lukáše Bouzka.
Scénář v duchu tradic Ufftenživot nepostrádal nápaditost, smysl pro nadsázku, ale také empatii a úctu. Tak tomu bylo kupříkladu při rozhovoru s čestným hostem vyhlášení cen DNA – pedagogem DAMU profesorem Miloslavem Klímou. Právě člověk se zkušenostmi jak v legendárním loutkovém divadle DRAK, tak v Národním divadle Praha, ale také v Divadle Na zábradlí, avšak rovněž i v oblasti loutkového a kresleného filmu dodal slavnostnímu večeru pel výjimečnosti. Profesor Klíma, který býval rovněž velice dobrým kamarádem i kolegou již zesnulé;ho divadelního režiséra a spisovatele Zdeňka Pošívala, prostě přinesl na scénu La Fabriky humor jiného druhu, esprit a nonšalanci.
Profesor DAMU Miloslav Klíma, dlouholetý dramaturg loutkového divadla DRAK, ale také Národního divadla v Praze se účastnil udílení cen jako čestný host.
Reportérská povinnost velí vzpomenout také ostatní nominované soubory a akce. V první kategorii se jednalo o spolek program GUIDE Věry Ondrašíkové, KABARET VELASQUEZ tvůrce fyzického divadla a světelného designéra Jana Komárka RECYKLITERATURA ŽIVĚ výtvarníka a scenáristy Vojtěcha Maška a dramaturga Jakuba Felcmana a uSPUTNIK autorského dua Tereza Černá a Dominik Migač. V kategorii divadelních akcí se na pomyslné stupně vítězů nedostali aktivity spolku ARTPROPROSTOR z Jablonce nad Nisou. Také však FESTIVAL LUHOVANÝ VINCENT, jak již název s parafrází populární minerálky i vlastně „místa činu“ napovídá – z Luhačovic. Divadelní soubor ANIČKA A LETADÝLKO brázdí české, moravské i zahraniční scény již po čtrnáct sezón. Proč kočuje různými divadelními prostorami? Jelikož nemá svou stálou domovskou scénu. Návrh na cenu DNA obdržel převážně za autorská představení s muzikálově parodickými prvky.
Večerem diváky provázela čtveřice (zleva) Jiří Šimek. Sára Arnsteinová, Johana Schmidtmajerová a Lukáš Bouzek.
A teď již také něco k vítězům. OPEN AIR PROGRAM z Hradce Králové si cenu DNA zasloužil za nejúspěšnější openairový festival v českých a moravských regionech. Dalším laureátem DNA se stala již zmíněná performance BLACK BLACK WOODS Jozefa Fučka, Lindy Kapetanea a Cirku La Putyka. Představují se v ní otec a syn Rostislavové Novákové. Dlužno podotknout, že trvá plných šest hodin! A v neposlední řadě VENUŠE VE ŠVEHLOVCE – divadlo z prostor pražské Švehlovy koleje, poblíž náměstí Jiřího z Poděbrad. Tam získává ; prosto r hned několik nonkonformních divadel – včetně výše zmíněné nominované Aničky a letadýlka. Skupina HANDA GOTE RESEARCH DEVELOPMENT překvapuje již po třináct sezón projekty na pomezí divadla, tance, vizuálního umění. Právě náš TANEČNÍ MAGAZÍN oceňuje obzvláště tuto úspěšně završenou nominaci, vzhledem k taneční orientaci souboru. Vystudovaný politolog LUKÁŠ PŘIBYL pracuje od roku 2013 jako ředitel Českého centra v Tel Avivu. Společně se svou kolegyní Pavlínou Schultz zorganizoval za každý běžný rok přes padesát kulturních akcí s českými umělci! Opravdu, klobouk dolů. I když v Tel Avivu ho nesundávají ani v kostele!
Syn a otec Rostislavové Novákové obdrželi cenu DNA za projekt Black Black Woods v La Putyce.
Mimo tradičních fotografií zařazujeme tentokrát i videosestřih z celé této zajímavé akce v pražských Holešovicích.
Za divadelní prostory VENUŠE VE ŠVEHLOVCE si přišel pro ceny početný management tohoto nonkonformního kulturního sálu. Druhý zleva je na snímku dramaturg festivalu MALÁ INVENTURA, současně člen vedení organizace Nová síť a dramaturg divadla „Anička a letadýlko“ v jediné osobě pan Petr Pola.
TANEČNÍ MAGAZÍN všem laureátům gratuluje a těší se již pomalu na další ceny DNA v jubilejním roce 2020.
Lukáš Přibyl je na snímku opravdu jako naklonovaný. Pracuje v českém centru v Tel Avivu a získal cenu za mimořádnou propagaci a prezentaci českého divadla
Michal Stein
Foto a video: Eva Smolíková
TANEČNÍ MAGAZÍN