Řekněme, že se celý svůj život věnujete taneční tradici, té, o které většina světa nic neví. Pak se z této tradice stane hit ve velkém stylu: je tu show, jste jednou z hvězd, a nyní o tom celý svět ví. Jedinečná tradice. A vy. Ale jste umělec, jak pokračovat ve své kariéře po tomto komerčním megahitu? Opustíte hit? Spojíte ho s něčím jiným?
Colin Dunne
Představení „OUT OF TIME“ má premiéru v New Yorku v Baryshnikově uměleckém centru, v koprodukci s irským uměleckým centrem. Jeho tvůrce a interpret je irský tanečník Colin Dunne. Možná jste o něm slyšeli, vedl skupinu „Riverdance“ s Jean Butler, 1995 – 1998.
„Out of Time“ nemá nic společného s „Riverdance.“ Ale oklikou vděčí za svou existenci Dunnovi a Butler. Jejich show „Tanec na nebezpečné půdě“ obdržela silnou kritiku v New Yorku v roce 2000.
„Bylo to poprvé, co jsem opravdu neuspěl v tanci“, prohlásil Colin Dunne, 43, ze svého domova v Limericku. Muž, který vyhrál svůj první světový šampionát ve stepu, když mu bylo 9 let, strávil 18 měsíců po porážce tím, že se skrýval v New Yorku, navštěvolal různé hodiny tance (polovina z nich byly hodiny baletu). „Cítil jsem se jako farmář“, říká dnes Colin se smíchem. „Přemýšlel jsem, co dělat sám se sebou. Nevěděl jsem, jestli pro mě třeba tanec už neskončil.“
Později také příležitostně učil v Limericku (Irsko) na univerzitě tradiční tanec. Začal konverzovat s Marií Nunan, ředitelkou školy současného tance. „Hovořili jsem o mé frustraci, coby umělce, proč došlo k neuspokojivému výkonu. Když jsem o tom přemýšlel, zjistil jsem, že show v New Yorku nemusela být dobrá podívaná.“
„Cítil jsem, že je tu prostor pro mě objevovat současný tanec“, říká Dunne.
Dunne nakonec studoval u takových vlivných choreografů, jako jsou Jošiko Cuma a Yvone Rainer, a posunul sám sebe sebe mimo irské tradice.
„Yoshiko byla zvědává, proč to dělám, říká Dunne. „Proč se chcete stát současným tanečníkem, když umíte tak brilantně tančit? ptala se. „Nevěděl jsem“, říká Dunne.
„Yoshiko mě povzbudila, abych se podíval na všechny možnosti světa, ze kterého pocházím“, pokračuje Dunne. Yoshiko tvrdila, „Nemusíte nic ničit, přidávat a možná výsledek bude více současný.“
„V konkurenčním prostředí, kde trénujete, by horní část těla neměla reagovat vůbec,“ říká Siobhan Burke, redaktorka časopisu Taneční magazín a bývalý člen „Riverdance“, předpokládejme, že tato pravidla tvoří více než tradice.
Siobhan Burke nemohla jmenovat žádné jiné irské tanečníky s tak výrazně volným pohybem kloubů. (I několik hodin po mezikontinentálním letu, jen při naznačení pohybu byl Dunne ve zkušebně v centru Baryshnikov oslnivý.) Dále řekla, že byl jediným umělcem, který úspěšně vnesl step do moderního tance, proto tento styl zamířil raketově z neznáma ke slávě.
„Irští tanečníci mají velmi zajímavý vztah k tanci, když se podíváte do historie“, říká Jean Butler. „Pracovat s tradiční uměleckou formou znamená, že pohyby se do jisté míry dědí. A my jsme strávili náš život děláním něčeho, co lidé ignorují, nebo si z toho dělají legraci.
„Jean a Colin jsou jako lidový hrdinové“ v Irsku, řekla Laurie Uprichard, ředitelka Dublin Dance Festival 2007 – 2011, která představila „Out of Time“. „Vynaložili veškeré své umění a vystoupili před 2000 až 5000 lidí. Lidé objevili formu tance, která nebyla do té doby oceněna diváky.
Colin Dunne našel svůj prostor, kterého se dožadoval.
„Co je to zač – irské tance, je to tradiční tanec nebo ne? Nejsem obtěžkán tradicí. Jen z ní čerpám. Tradiční tanec je takové zavazadlo, ale můžu tuhle tíhu sbalit a letět… “
Autor: CLAUDIA LA ROCCO